بازاریابی موتورهای جستجو یا همان SEM چیست؟

در واقع SEM یک اصطلاح اینترنتی است که به روند رشد ترافیک سایت و افزایش بازدید آن منجر می شود. بازاریابی موتورهای جستجو از دو طریق پولی (SEM) و ارگانیک (SEO) به افزایش ترافیک سایت کمک می کند. تلاشهای SEM پرداخت شده معمولاً از تبلیغات PPC (پرداخت به هر ازای کلیک) و CPC (هزینه هر کلیک) استفاده می کند. به طور کلی بازاریابان دیجیتال، ترکیبی از روش های بازاریابی جستجوی پولی و ارگانیک برای جلب نظر بازدیدکنندگان به سایت خود، استفاده می کنند. بازاریابی موتورهای جستجو می تواند ضمن معرفی محصولات یا خدمات جدید شما به مشتریان جدید، ترافیک ورودی سایت شما را نیز افزایش دهد.

در واقع کاری که SEM انجام می دهد این است که به شما این امکان را می دهد که کلمات کلیدی را انتخاب کنید که مشتریان احتمالی آنها را در موتورهای جستجو سرچ می کنند. سپس یک آگهی ایجاد می کنید که برای آن جستجوها جذاب است تا بتواند به جذب ترافیک در سایت شما کمک کند. هنگامی که کاربر آن کلمات کلیدی را جستجو می کند ، تبلیغ شما در کنار نتایج جستجو ظاهر می شود. قرار دادن آگهی شما (بالاتر یا پایین تر از رقبای شما) ترکیبی از کیفیت و نسبیت آگهی شما نسبت به کاربر و هزینه ای است که شما باید پرداخت کنید. در واقع هرچه تبلیغات شما با کیفیت تر باشد، هزینه کمتری نیز برای آن تبلیغات پرداخت می کنید.

چرا بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) دارای اهمیت است؟

بازاریابی موتورهای جستجو یا همان SEM برای کسب و کار شما بسیار حائز اهمیت است، چرا که اکثر مشتریانی که به دنبال محصولی در موتورهای جستجو مانند گوگل هستند، آماده ی خرید هستند و می توانند با بازدید از سایت شما از طریق SEM به مشتریان بالقوه ی شما تبدیل شوند. همچنین بازاریابی موتورهای جستجو می تواند مشتریان وفادار را مورد هدف قرار داده و آگاهی از برند شما را برای مشتریان ایجاد کند. بازاریابی موتورهای جستجو ممکن است اولین بازدید مشتری از سایت شما را ممکن کند اما مطمئن باشید این آخرین بازدید مشتری نیست، چرا که اگر محصولات شما دقیقا همان نیاز مشتری جدید باشد، برای انتخاب دقیق تر و یا خرید محصولات دیگر حتما به سایت شما بازخواهد گشت.

SEM چیست؟

 انواع SEM ها کدام است؟

تبلیغات پولی (SEM) به چند دسته تقسیم می شوند:

1- تبلیغات جستجو: (شامل نتایج سرچ ها و آگهی های موتورهای جستجو است.)

2- آگهی های لیست محصولات یا آگهی های خرید: (به آگهی های کسب و کارهای فروش محصولات اشاره دارد)

3- نمایش تبلیغات و بنرها: (منظور از نمایش تبلیغات در واقع همان بک لینک است.)

4-تبلیغات رسانه های اجتماعی: (فیس بوک ، تبلیغات لینکدین، توییتر، اینستاگرام)

5- تبلیغات موبایلی

6- تبلیغات درون برنامه ای

چگونه یک کمپین SEM ایجاد کنیم؟

اولین نکته ای که باید قبل از شروع یک کمپین بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM بدانید این است که چرا می خواهید تبلیغ کنید و هدفتان از آشنا شدن مشتری با سایتتان چیست؟ آیا سعی می کنید مشتری را وادار به خرید کنید یا برای ایجاد آگاهی از نام تجاری خود از SEM استفاده می کنید؟ زمانی که درمورد بازاریابی موتورهای جستجو صحبت می کنیم، سه عامل اصلی را باید در نظر بگیرید.

اولین مورد “مکان تبلیغ” است. برای بازاریابی موتورهای جستجو، دامنه ی محدودی برای قرار دادن تبلیغ شما وجود دارد. گوگل ، بینگ و یاهو فضاهایی هستند که می توانید در آنها با سایت های دیگر رقابت کنید.

عامل دوم بحث “هزینه” هاست. یعنی شما مایل به پرداخت چه مقدار وجه بابت هر کلیک هستید؟ شما باید به عملکرد خود نگاه کنید و تعیین کنید که چگونه می خواهید دلارهای بازاریابی خود را خرج کنید.

مورد سوم در بازاریابی موتورهای جستجو ، هدف قرار دادن مشتریان وفادار با نام تجاری خودتان و ایجاد آگاهی از آن است. با این استراتژی آگاهی از نام تجاری ، شما با شخصی در ارتباط هستید که به طور کلی در حال جستجو است اما درمورد شرکت یا مارک خاصی تصمیم نگرفته است.

چرا باید برای شرکت خود SEM انجام دهید؟

بازاریابی موتورهای جستجو، نقش موثری در بهبود ترافیک سایت شما و همچنین افزایش فروش محصولات و خدمات شما دارد. در ادامه به برخی از مزایای SEM  اشاره می کنیم.

1- بازگشت سرمایه

تبلیغات بسیاری وجود دارند که سایت شما را در معرض دید بسیاری از افراد قرار می دهند، اما در واقع کاری که بازاریابی موتورهای جستجو برای شرکت شما انجام می دهد این است که محصول و خدمات شما را در اختیار کسانی که به دنبال آن هستند قرار می دهد و باعث افزایش شانس موفقیت شما می شود. شما می توانید تبلیغات خود را نه تنها بر اساس کلمات کلیدی ، بلکه در یک مکان خاص و یک زمان مشخص، مورد هدف قرار دهید. حتی کلمات کلیدی منفی را برای جستجوهای غیر مرتبط خود استفاده کنید. هرچه آگهی شما متمرکزتر و هدفمندتر باشد ، احتمالاً می توانید فروش خود را با کارایی بیشتری انجام دهید و در تمام مدت پول خود را ذخیره کنید.

2- قابلیت ردیابی و کاهش هزینه ها

به هر حال وجود راه هایی باعث می شود شما دقیقا متوجه شوید هزینه ای که در قبال این تبلیغات انجام داده اید چقد کارآمد بوده است. از آنجا که در بازاریابی موتورهای جستجو همه چیز کنترل و نظارت می شود شما به راحتی می توانید هزینه های مازاد خود را کاهش دهید و در قسمت های دیگری که فکر می کنید موثر تر هستند بیشتر هزینه کنید. نظارت کردن و تعدیل مداوم باعث پیشرفت تدریجی کسب و کار شما می شود و فرصت های تبلیغاتی جدید را به ارمغان می آورد.

3- مخارج انعطاف پذیر

بازاریابی موتورهای جستجو نسبت به میزان بودجه ی شما انعطاف پذیر است. شما مجبور نیستید میزان کلانی بودجه را صرف این تبلیغات کنید بلکه می توانید با مدیریت هزینه ها تعیین کنید که هر سال یا هر ماه دقیقا چه مقدار بودجه ای را میخواهید صرف این کار کنید.

4- دسترسی راحت

شما به راحتی می توانید به SEM دسترسی داشته باشید چرا که این مقوله در اختیار عموم قرار دارد و همگان می توانند از آن استفاده کنند.

5- عدم تداخل با بهینه سازی موتورهای جستجو

SEM هیچگونه تداخلی با SEO ایجاد نمی کند، چرا که شما می توانید به صورت همزمان از هردوی آنها استفاده کنید. اتفاقا همزمانی استفاده این دو، باعث افزایش ترافیک و بازدید سایت شما می شود.

تفاوت SEM و SEO در چیست؟

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، بازاریابی موتورهای جستجو یا همان SEM (که به آن تبلیغات به ازای هر کلیک نیز می گویند) نوعی تبلیغات پولی است که به طور کامل از بودجه ی شما استفاده می کند و می تواند ضمن معرفی محصول یا خدمات شما به مشتریان احتمالی جدید ، ترافیک ورودی شما را افزایش دهد. اما بهینه سازی موتورهای جستجو یا همان SEO عبارت است از کسب درآمد از طریق لیست های بدون پرداخت و بازاریابی ارگانیک. درواقع SEM و SEO روشهای متفاوتی برای دستیابی به یک هدف هستند: افزایش ترافیک وب خوب و با کیفیت به سایت شما.

آینده ی SEM چگونه خواهد بود؟

درحال حاضر باید بدانیم که چگونه می توان تجربیات مشتریان را از بازاریابی موتورهای جستجو بهبود بخشید. آینده ی بازاریابی موتورهای جستجو این است که بتوان مخاطبان خاص و وفادار را بهتر و نزدیک تر مورد هدف قرار داد. این مسئله به جایی خواهد رسید که می توان افراد و رفتارهایشان را از داده های خودشان شناسایی کرد و به طور خاص تری آنها را مورد هدف قرار داد. بنابراین SEM در آینده ای نزدیک کارایی بیشتری برای مخاطبان خواهد داشت.

جمع بندی

بازاریابی موتورهای جستجو می تواند نقش بسزایی در پیشرفت کسب و کار شما و جذب مشتریان جدید برای شما داشته باشد.چرا که در مدت زمان کمی شما را به اهدافتان که همان افزایش ترافیک سایت و بهبود بازدید است، نزدیک می کند.

حائریمشاهده نوشته ها

Avatar for حائری

موسس کارمان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *