تفاوت بلاگر و اینفلوئنسر چیست؟

برای اینکه متوجه تفاوت بلاگر و اینفلوئنسر شویم، بهتر است در ابتدا با تعاریف هر دو آشنا شویم. درک تفاوت میان بلاگر و اینفلوئنسر با توجه به تعداد بسیار زیاد کاربر فعالی که در تمامی شبکه‌های اجتماعی هر روزه در حال فعالیت هستند اندکی دشوار است. این روزها کلمه ی بلاگر و اینفلوئنسر، به پای ثابت خیلی از شبکه های اجتماعی تبدیل شده.

بلاگر کیست؟بلاگر کیست؟

بلاگر، در لغت به معنای وبلاگ نویس است. بلاگر (Blogger) کسی است که  یک پلتفرم را راه اندازی کرده است. این پلتفرم  تحت کنترل و مدیریت او است. هیچ کس توانایی سانسور آنچه را که می گویند یا موضوعاتی را که پوشش می دهند را ندارد. بلاگر در مورد موضوعات به صورت حرفه ای و تخصصی می نویسد. او مسئول محتوایی است که تولید می کند. بلاگر محتوای ارزشمند و آموزنده تولید می کند. او محتوایی تولید می کندکه مخاطبان برای کسب دانش از آن استفاده می کنند. بلاگر، از به اشتراک گذاری علاقه یا تجربیات خود در زمینه‌های مختلف با دیگران لذت می‌برد.

بلاگر و انواع آن

در دنیای دیجیتال، انواع مختلف بلاگر وجود دارد. هر کدام برای رسیدن به هدف خود، محتوای مخصوص خودشان را تولید می‌کنند. در اینجا به صورت مختصر به معرفی انواع بلاگر، بر اساس نوع فعالیت می‌پردازیم.

  • بلاگر بلاگ شخصی (Personal Blog)

موضوع این بلاگ‌ها بیشتر پیرامون علایق و سرگرمی‌های بلاگر است. در این نوع، بلاگر اغلب در پی ایجاد تغییر یا در حال به اشتراک گذاشتن اطلاعات و دانش تخصصی خود است.

  • بلاگر برندسازی شخصی (Personal Branding)

این وبلاگ نویس، روی تجارت و برند شخصی خود، متمرکز است. تفاوت این بلاگر و وبلاگ نویس شخصی، این است که، این بلاگر روی یک موضوع متمرکز است. هدف از تولید محتوا در این بلاگ ها، ارائه ی اطلاعات همه جانبه است. برای اینکه مخاطبین به آن برند، خدمات و یا محصولات اعتماد کنند.

  • وبلاگ نویس بلاگ های خدماتی

فعالیت این بلاگرها، بر اساس محتوای بلاگ خدماتی است، که مشغول تولید محتوا برای آن هستند. اغلب این بلاگ ها متعلق به افرادی است، که در حوزه ی دیجیتال کار می کنند. مانند بلاگر حوزه ی دیجیتال مارکتینگ.

  • بلاگر نیچ بلاگ (Niche Blog)

این بلاگر معمولا بر روی موضوع خاص تمرکز دارد. این بلاگ ها معمولا در مورد موضوعی است که بلاگر یا تیم وبلاگ نویس در آن متخصص هستند. بلاگرهای این زمینه، به دسته های زیر تقسیم می شوند: سرمایه گذاری، ورزش، هنر، فیلم، موسیقی، آشپزی، مسافرت، ماشین، روزمرگی، سیاست، شیوه ی زندگی (Life Style).

اینفلوئنسرها از کجا شکل گرفتند؟

اولین تاثیرگذاران گم نام، در اواسط دهه ی 2000 میلادی، زمانی که یوتوب توسط گوکل خریداری شد؛ افرادی شروع به فعالیت در یوتوب کردند. آن ها توانستند توجه زیادی به خود جلب کنند. ویدیو های آن ها موضوعاتی مثل شوخی های غیر معمول، آموزش، مستند نکاری یا در مورد بازی های کامپیوتری و … بود. به این افراد یوتوبر (افراد تاثیرگذار در یوتوب) می گویند. به مرور زمان و افزایش ضریب نفوذ شبکه‌های اجتماعی سر و کله اینفلوئنسرها در دیگر شبکه‌های اجتماعی پیدا شد.

اینفلوئنسر کیست؟اینفلوئنسر کیست؟

اینفلوئنسر، در لغت به معنای تاثیر گذار است. اینفلوئنسر کسی است که، قدرت تأثیرگذاری بر تصمیمات خرید دیگران را به دلیل اعتبار، دانش، موقعیت یا رابطه با مخاطبانش دارد. توجه به این نکته مهم است که اینفلوئنسر صرفاً ابزار بازاریابی نیست بلکه دارای روابط اجتماعی هستند. برندها می توانند برای دستیابی به اهداف بازاریابی خود با آنها همکاری کنند.

انواع اینفلوئنسر

اینفلوئنسر (Influencer) را می توان بر اساس معیارهای مختلف طبقه بندی کرد. برخی از متداول ترین شیوه های تقسیم بندی، براساس تعداد فالورها، انواع محتوا و میزان تاثیرگذاری است.

طبقه بندی اینفلوینسر بر اساس تعداد فالورها

  • مگا اینفلوئنسر

بیش از 1 میلیون فالور.

  • ماکرو اینفلوئنسر

فالورها، در محدوده 40،000 تا 1 میلیون.

  • میکرو اینفلوئنسر

فالورها، بین 1000 تا 40،000 نفر.

  • نانو انبلوئنسر

در بسیاری از موارد ، آنها کمتر از 1000 دنبال فالور دارند.

طبقه بندی اینفلوینسر بر اساس محتوا

در این تقسیم بندی اینفلوئنسرها را به گروه های بلاگر، یوتوبر، پادکستر و کسانی که فقط پست های اجتماعی می گذارند (Social Posts Only) دسته بندی کرد.

طبقه بندی اینفلوینسر بر اساس میزان اثرگذاری

در این تقسیم بندی اینفلوئنسرها را به گروه های افراد مشهور (Celebrities)، رهبران اصلی نظر و ایده (مانند روزنامه نگاران
دانشگاهیان، کارشناسان صنعت، مشاوران حرفه ای) و افرادی که بیش از حد متوسط بر مخاطبان خود تأثیر می گذارند، دسته بندی کرد.

 

این مقاله را بخوانید:چگونه به یک بلاگر موفق در اینستاگرام تبدیل شویم؟

 

تفاوت بلاگر و اینفلوئنسر چیست؟تفاوت بلاگر و ایننفلوئنسر

  • تفاوت در انگیزه

بلاگر، محتوای تخصصی را، با شوق، در جهت بالا بردن اطلاعات افراد، به اشتراک می گذارد. اینفلوئسر، تنها از به اشتراک گذاری و یا تبلیغ یک برند تنها به دست آوردن فالوور و لایک‌های بیشتر در شبکه‌های اجتماعی است. البته اینفلوئنسر گاهی بر اساس تجربیات شخصی خود برندی را تبلیغ می کنند. اما انگیزه ی آن ها بر اساس کسب پاداش یا جبران خسارت در آینده است.

  • برقراری تعامل با مخاطب

بلاگر ها در مورد یک محصول یا موضوع باید بررسی و تحقیق و یا آن را امتحان کنند. اما گاهی اوقات اینفلوئنسر راحتتر از بلاگرها می‌تواند مخاطبین خود را متقاعد سازد؛ تا کاری را انجام دهد. زیرا آن‌ها همانند بلاگرمجبور نیستند تا در خصوص محصول مورد نظر تحقیق و بررسی های عمیق کنند. به طور کلی برای بلاگر اولویت کیفیت محتوایی است که می‌خواهد آن را به اشتراک بگذارد و یا تبلیغ کند. او به هیچ عنوان نمی‌تواند در این راه علایق شخصی خود را تزریق نمایید. بلاگر تخصصی تر کار می کند.

  • تفاوت در نوع تعهد

بلاگر و اینفلوئنسر با توجه به نقشی که در شبکه‌های اجتماعی دارند؛ هر کدام دارای تعهدی متفاوت به فالوورهای خود هستند. حال ممکن است این تعهد برای اینفلوئنسرها درج محتواهایی جذاب و با کیفیت‌تر نسبت به گذشته  باشد. برای بلاگرها پایبند ماندن به محتویات علمی و تجربه شده باشد.

 

جمع بندی

قبل از برقراری اینترنت، یک فرد عادی فرصت چندانی برای به اشتراک گذاشتن ایده های خود ، ابراز وجود و … نداشت. مردم با دوستان و همکاران مکالمه داشتند، اما فقط در همین حد بود. اگر خوش شانس بودند، ممکن بود کتابی منتشر می کردند. از این طریق روی مردم تأثیر می گذاشتند. بلاگری و اینفلوئنسری  فرصت شگفت انگیزی ایجاد کرد. بلاگر و اینفلوئنسر، می توانند ایده ها، نظرات، دانش و هر چیز دیگری را با دیگران به اشتراک بگذارند. با توجه به تعاریفی که در بالا ارائه شد، با تفاوت های بلاگر و اینفلوئنسر آشنا شدیم. از جمله بارزترین تفاوت های بلاگر و اینفلوئنسر، تخصصی بودن محتویات تولید شده و میزان تاثیرگذاری آن ها بر افراد است.

در پایان، اگر می خواهید در مورد مباحث دیجتال مارکتینگ بیشتر بدانید و  کسب و کار آنلاینی را آغاز کنید، می توانید در دوره های آموزشی ما شرکت کنید؛ و با ما در تماس باشید. زیرا آگاهی و کسب دانش بیشتر در این حوضه، کلید موفقیت است.

 

 

 

 

 

 

 

حائریمشاهده نوشته ها

Avatar for حائری

موسس کارمان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *