بیت کوین یا لایت کوین

بیت کوین و لایت کوین هر دو جزو ارزهای قدیمی شناخته و از پرطرفدارترین ارزهای دیجیتال هستند. همچنین در سال های اخر رشد چشم گیری داشته اند. ولی این سوال پیش میاید که کدام بهتر است؟یا کدام برای سرمایه گذاری مناسب تر است؟

ارزهای دیجیتال در سال های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده اند.همچنین خیلی از آنها رشدهای بی نظیری داشته اند . با این حال به دلیل جدید بودن و نوسانات بازار ارزهای دیجیتال باید قبل از ورود به آن با آگاهی و اطلاعات کافی وارد شد .

این دو رمز ارز تفاوت ها و شباهت هایی دارند. برای اینکه بفهمیم کدام بهتر از دیگری است باید چند چیز را در مورد آنها بررسی کنیم. همین طور بهتر است بیشتر با این دو ارز پرطرفدار آشنا شویم.

 

آنچه که باید بدانیم

از بیت کوین به عنوان ملکه یا طلای ارزهای یاد می شود. همچنین با وجود ظهور هزاران رمز ارز شامل انواع کوین و توکن تا امروز، بیت کوین در یک طرف قضیه و مابقی در طرفی دیگر قرار می‌گیرند. بیت کوین را باید انقلابی در سیستم مالی بین‌المللی دانست.

عموما لایت کوین در برابر بیت کوین را به نقره در برابر طلا تشبیه می کنند. درواقع این ارز نقره‌ای شبیه به نسخه‌ای دیگر از بیت کوین شناخته می‌شود که البته ارزش کمتری نسبت به آن دارد. شبکه لایت کوین برای حل مشکلات بیت کوین ارائه شد و چون ماهیت مستقلی دارد مورد توجه عرصه کریپتو قرار گرفت.

بیت کوین

بیت کوین

بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتالی در دنیا در سال ۲۰۰۹ توسط  فردی ناشناس بنام ساتوشی ناتاموکو ایجاد و عرضه شد. این ارز دیجیتالی به عنوان یک ارز جایگزین برای ارزهای فیات طراحی شده است. همچنین از فناوری بلاکچین به منظور افزایش امنیت در معاملات از طریق شبکه استفاده می کند. بیت کوین به عنوان یکی از محبوب ترین ارزهای دیجیتال به ماینرها اجازه می دهد تا با استفاده از فرآیند استخراج، سکه های جدیدی را به شبکه­ عمومی بلاکچین بیفزایند. در ضمن بیت کوین به جرات موفق‌ترین پروژه در این زمینه تا سال 2008 بود.

این مقاله را هم بخوانید: کریپتو کارنسی یا رمز ارز چیست ؟

لایت کوین

لایت‌کوین یکی از پروژه‌هایی بود که از دل بیت‌کوین بیرون آمد و همتای بیت کوین نامیده می‌شود. به این دلیل است که شباهت فنی بسیاری به شبکه بیت کوین دارد.این ارز با ادعای سرعت بیشتر و نرخ کارمزد کمتر، رشد مناسبی داشت.

لایت کوین با نماد (LTC) یکی از ارزهای دیجیتالی منبع باز، غیر متمرکز و مبتنی بر بلاکچین است. تمام معاملات را به یک سرور محدود نمی کند و برای همه‌ی افراد در دسترس است.که همین موضوع باعث محبوبیت زیاد خرید لایت کوین بین سایر ارزهای دیجیتال شده است. این ارز دیجیتالی را یکی از کارمندان گوگل به نام چارلی لی یک برنامه نویس چینی طراحی کرده است.همچنین آن را به عنوان نسخه‌ای برتر نسبت به بیت کوین معرفی کرده است. او زمانی که در شرکت گوگل مشغول به کار بوده، اوقات فراغت خود را صرف کدنویسی و نگارش بلاک چین مبتنی بر بیت کوین می‌کرد. سرانجام در تاریخ ۷ اکتبر ۲۰۱۱ این شبکه را لانچ کرد تا دیگران هم از این شبکه استفاده کنند.

چارلی لی به عنوان یک مهندس، با سابقه نزدیک به ده سال فعالیت در شرکت گوگل، تصور می‌کرد بیت کوین می‌تواند بسیار بهتر کار کند. همین تصور زمینه‌ساز خلق لایت کوین توسط وی شد. او در ابتدا تصمیم گرفت یک سری قوانین مربوط به بیت کوین را در راستای بهبود این شبکه پولی تغییر بدهد. به عنوان نمونه، یکی از اصلی‌ترین اهداف وی سریع‌تر و ارزان‌تر کردن سیستم برای استفاده عموم بود.

کریپتوکارنسی

تفاوت‌ها و شباهت‌های لایت کوین و بیت کوین:

سرعت الگوریتم وتراکنش

سرعت الگوریتم مورد استفاده در لایت کوین  ۴ برابر سریع تر از بیت کوین است. بیت کوین و لایت کوین هر دو از الگوریتم های توان محاسباتی جهت پردازش تراکنش ها استفاده می کنند. که همچنین توسط ماینرها تایید می شود و سکه دریافت می کنند. اما تفاوت اصلی در استخراج این ارزها سرعت انجام تراکنش ها،  قدرت پردازش و پیچیدگی آن در بین این دو الگوریتم است. لایت کوین براساس پروتکل های موجود در بیت کوین ساخته شدهاست.در صورتیکه الگوریتم Scrypt در مدل  Proof-of-Work لایت کوین بسیار سریع تر و امن تر از دیگر ارزهای دیجیتالی است.

ارزش و پذیرش بازار

تفاوت دیگر میان بیت کوین و لایت کوین ارزش و پذیرش آنها در بازار است. بیت کوین در بین مردم شناخته شده ترو قابل اعتماد تراست. در حال حاضر شرکت های بسیاری در دنیا بیت کوین را به عنوان هزینه­ ی پرداخت به جای ارزهای فیات می پذیرند. لایت کوین در مقایسه با سایر سرمایه گذاران عمده، کارمزدهای معاملاتی پایین تری را ارائه می دهد. از این رو انتخاب اقتصادی تری برای معاملات در نظر گرفته می شود.

استخراج

استخراج و ماین کردن بیت کوین در مقایسه با لایت کوین به هزینه، برق و زمان بیشتری نیاز دارد و در مجموع دشوارترو  گران قیمت تراست.

محدودیت عرضه

بیت کوین و لایت کوین هر دو دارای محدودیت در عرضه ی سکه و اختصاص بلاک در طول فرآیند استخراج می باشند.

ذخیره و نگهداری

با توجه به شباهت بسیار زیاد لایت کوین به بیت کوین تمامی کیف پول های اصلی را می توان برای ذخیره و نگهداری از آن استفاده کرد.

بیت کوین و لایت کوین به عنوان پول

  • لایت کوین در مقایسه با بیت کوین کمتر به عنوان روش پرداخت مورد قبول است. اما همچنان در مقایسه با همه آلت کوین‌ها وضعیت بهتری دارد.
  • لایت کوین به دلیل سرعت پردازش بالاتر و کارمزد پایین‌تر برای پرداخت‌های روزمره گزینه بهتری است.
  • با رشد قیمت بیت کوین، پرداخت‌های خرد با آن با توجه به کارمزد سیستم، در برخی موارد از اصلا مقرون به صرفه نیست.
  • زمان انتظار حین پرداخت بیت کوین برابر 10 دقیقه است. اما این کف برای لایت کوین به 2.5 دقیقه کاهش پیدا می‌کند.
جمع‌بندی

هر کدام از ارزهای دیجیتال اهداف ومختلفی را جستجو می کنند. همچنین مزایا و معایب خود را دارند. برای سرمایه گذاری در هر ارز باید نسبت به خود ارز و بازار آن ارز اطلاعات کافی داشت. دنیای رمز ارزها بسیارجذاب  و پرسود است اما در صورتیکه با آگاهی کامل به آن وارد شد. اگر دوست دارید با دنیای ارز دیجیتال و رمز ارزها آشنا بشوید دوره مقدماتی بلاکچین و رمز ارزها کارمان یک فرصت عالی برای شما خواهد بود.

 

 

حائریمشاهده نوشته ها

Avatar for حائری

موسس کارمان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *