رزومه حرفه ای را چه گونه بنویسیم؟

دریافت رزومه به طور معمول اولین قدم یک کسب و کار برای جذب نیروی مورد نیازش است. به طور معمول رزومه را شرح حال متقاضی کار میدانند. معمولا آن را حاوی اطلاعاتی نظیر نام و راه های ارتباطی و بیان مهارت ها می دانند. در واقع تصور عموم بر این است که  بیشتر شامل یک دسته اطلاعات بیشتر نیست. اطلاعاتی نظیر مقاطع طی شده ،اطلاعات شخصی، مهارت ها، تخصص، تجربیات، گواهینامه ها و دیگر موارد میدانند. اگر منظور از آن صرفا شرح حال ساده باشد این بینش درست است. اما در حال حاضر صاحبان کسب و کار ها به دنبال دست بافتن به ذهنیتی از جوینده کار می باشند. این ذهنیت تنها با در اختیار داشتن رزومه ای حرفه ای از متقاضی پیدا می شود. در ادامه ابتدا با تعریف و سپس با ویژگی های رزومه حرفه ای آشنا می شوید.

روزمه حرفه ای چیست ؟

شرح حالی است که درآن بتوان ویژگی های مثبت را به بارزترین شکل با لحنی واضح بیان کرد. نشان دهنده مهارت ارتباطی متقاضی بوده و حس مثبتی را به صاحب کار می دهد.  با خواندن آن در ذهن صاحب کسب و کار حس و دید مثبتی نسبت به کارجو پدید می آید. البته همه اینها تعاریف کلی بوده و لازمه همچین اتفاقی رعایت نکات مختلفی می باشد. این نکات در ابتدا بسیار کوچک و بی اهمیت به نظر میرسند.  اما در کنارهم اسکلت بندی یک رزومه حرفه ای را تشکیل می دهند. هرچه شرح حال شما بیشتر به این نکات توجه کند تاثیرگذارتر و روان تر می شود. در یک شرح حال حرفه ای بر روی نقاط قوت وتوانمندی ها بیش تر مانور میدهند.  همچنین ضعف ها رو نیاورده یا کمرنگ  می کند. در ادامه به بیان توضیح در رابطه با نکات تاثیرگذار و سازنده می پردازیم.

قبل از شروع نوشتن رزومه چند نمونه را بررسی کنید

با  جستجو در فضای مجازی می توانید به نمونه رزومه های خوبی دست پیدا کنید. همچنین در حال حاضر برخی سایت ها و نرم افزارهای مرتبط با رزومه نیز وجود دارند. برخی از این سایت ها نمونه شرح حال های مرتبط با موقعیت های شغلی متفاوت قرار داده اند. در مجموع توصیه می شود قبل از شروع به نوشتن حتما تعدادی شرح حال رو بررسی کنید.

رزومه

توجه به جلوه های بصری و عدم شلوغ کاری در عین خوانایی و سادگی

اولین و مهمترین چیز برای یک رزومه خوانایی آن است. استفاده از یک قالب نوشتاری مناسب با اندازه استاندارد بسیار مناسب است. حتما به املای واژه های نوشته شده دقت کنید که غلط نباشند. بیش از اندازه فضا های خالی را با  بکار بردن عناصر مختلف و رنگ های بسیار شلوغ نکنید. حتما در هنگام نگارش بحث حاشیه امن در نگارش را جدی بگیرید.حتما در رزومه تان عکسی مناسب از خود قرار دهید.

تلاش کنید رزومه ای کامل و در عین حال خلاصه بنویسید

کامل بودن و جامع بودن یک رزومه از مهمترین علل تاثیرگذاری آن است. البته در این کار نباید وسواس بیش از حد به خرج داد زیرا باعث طولانی شدن شرح حال می شود. باید توجه کنید که یک رزومه کامل حاوی همه جزئیات و ویژگی های مهم و غیرمهم نیست. بلکه فقط نکات مهم و مرتبط با موقعیت شغلی مدنظر باید آورده شود.

 

بیشتر بخوانید:نکات مهمی که از کارآموزی یاد می گیرید

 

نوشتن رزومه مخصوص برای هر موقعیت شغلی به طور خاص

یک نکته بسیار مهم و پر اهمیت برای مصاحبه های شغلی نوشتن رزومه مخصوص است. بسیار دیده شده که برخی از افراد یک رزومه را برای تمامی کارفرماها ارسال می کنند. باید توجه داشت که موقعیت های شغلی مختلف به مهارت های متفاوتی نیازدارند. در نتیجه بهترین و درست ترین کار نوشتن رزومه های مختلف برای هر موقعیت می باشد.

آوردن اطلاعات لازم و کافی نظیر سوبق و مهارتها و … با صداقت و بدون اغراق

در زندگی شخصی و کاری صداقت و راست گویی از عناصر بسیار مهم است. در صورت عدم صداقت و یا اغراق در رزومه خود فقط به ضرر خود کار کرده اید. این کار صرفا موجب پدید آمدن انتظارات متعدد کارفرما نسبت به توانایی های شما می شود. در صورت پذیرش شما برای آن موقعیت شغلی شما مجبور به انجام کاری می شوید که توانایی آن را ندارید. بهترین ودرست ترین کار دادن اطلاعات کافی و درست در رابطه با عناوینی است که در ادامه ذکر می کنیم.

رزومه حرفه ای برای مصاحبه

اطلاعات شخصی و راه های ارتباطی

اطلاعاتی نظیر نام کامل شماره تماس ایمیل وضعیت تاهل و نظام وظیفه  و محل سکونت را شامل میشود. حتما توجه کنید اطلاعات را کاملا درست ارائه بدهید تا بعدا به دلیل عدم درستی یا نقص  اطلاعات رد نشوید.

شرح مختصر اما کامل از سوابق علمی و کاری

سوابق علمی

از مهمترین بخش های یک رزومه حرفه ای دادن اطلاعات تحصیلی و سوابق کاری می باشد. سوابق تحصیلی از این جهت که موجبات شناخت شاخه علمی مصاحبه شونده را فراهم می کند اهمیت دارد. اطلاعاتی نظیر رشته تحصیلی دانشگاه محل تحصیل معدل از سوابق تحصیلی هستند. اگر دوره علمی منتسب به رشته تحصیلیتان را جداگانه طی کرده اید حتما در این بخش ذکر کنید.

سوابق کاری

دیگر بخش پر اهمیت برای کارفرمایان سوابق کاری گذشته فرد می باشد. افرادی که سابقه کاری ندارند توصیه می شود که با افزایش مهارت ها این بخش را تا حدودی جبران کنند. برای ذکر سوابق کاری نام محل کار سمت کاری در آنجا  طول فعالیت و دلیل خروج از آن کافی است. توجه کنید به هیچ عنوان از محل کار قبلیتان و کارفرمای قبلی بدگویی نکنید. همچنین سعی کنید یک ریکام از کارفرما قبلیتان که درآن از شما و نحوه عملکردتون مثبت یاد شده دریافت کنید.

رزومه

توضیح در ارتباط با توانمندی ها  تخصص ها و علایق

حتما در رزومه تان به شرح توانایی ها و تخصص هایتان بپردازید.اگر دوره های آموزشی مهارت های نرم نظیر خودشناسی مدیریت زمان و… گذرانده اید ذکر کنید. همچنین اگر به نرم افزارها و ابزارها در هر سطحی تسلط دارید یا مهارت خاصی دارید نیز با ذکر میزان توانمندیتان در آن حوزه در مقاله بیان کنید. اگر به حوزه خاصی در شرکت علاقه مند بودید حتما آن را در رزومه تان بیاورید

 

جمع بندی :

در مقاله بالا با نکات متفاوت و مهمی برای نوشتن یک رزومه حرفه ای آشنا شدید. بهترین کار برای نوشتن یک شرح حال خوب تمرین در نوشتن آن است. با چندین مرتبه تمرین شما در این امر به تسلط خوبی دست پیدا می کنید. با رعایت توصیه هایی که در قالب نکات مختلف در مقاله ذکرشد شما می توانید یک رزومه با کیفیت بنویسید.

 

 

منبع : totaljobs

 

حائریمشاهده نوشته ها

Avatar for حائری

موسس کارمان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *