نرخ تبدیل چیست؟

صاحبان کسب و کاری که کسب و کار خود را وارد دنیای دیجیتال میکنند،اهدافی برای کسب و کار خود دارند.وب سایت طراحی میکنند برای کسب و کار خود،در فضای مجازی فعالیت میکنند،تبلیغ و سرمایه گذاری میکنند.طبیعتا اگر مسیر و فرایند کار خود را درست طی کرده باشند، انتظار دارند که نتیجه تلاش آنها مثبت و باعث پیشرفت در کار آنها باشد. حال اکنون صاحب وب سایتی برایش سوال میشود که آیا سایت من بازده مثبتی دارد یا مسیر درستی را طی میکند؟باعث جذب مخاطب و تبدیل آن به مشتری میشود؟

نرخ تبدیل چیست؟

در دیجیتال مارکتینگ به هر گونه فعالیتی که باعث شود بازدید کننده سایت ما به مشتری تبدیل شود،نرخ تبدیل یا Conversion rate میگویند.پس اکنون متوجه اهمیت نرخ تبدیل شده اید.سایتی که از نرخ تبدیل بالایی برخوردار باشد،سایت موفقی تلقی میشود.برای محاسبه نرخ تبدیل کافی است نسبت تعداد کل مشتری هارا به تعداد کل بازدید کننده ها حساب کنید.به عنوان مثال فرض کنید سایتی در ماه 100 بازدید کننده و 50تا مشتری دارد ،نرخ تبدیل این سایت میشود نسبت 50 به 100 که میشود 50درصد. حال اهداف شما میتواند متفاوت باشد،برای فروش کالا یا محصول،برای ثبت نام در سایت،برای کلیک روی بخش یا تبلیغ خاصی،تماس با شرکت،دانلود چیزی و… در همه این موارد شما توانایی محاسبه نرخ تبدیل را دارید.

چگونه نرخ تبدیل سایت خود را افزایش دهیم؟

نرخ تبدیل از اهمیت بالایی برخوردار است .با داشتن نرخ تبدیل ما میتوانیم موفقیت سایت یا صفحه مد نظر خود را بررسی و تحلیل کنیم.ما اولین گامی که برای افزایش نرخ تبدیل باید انجام دهیم این است که نقاط ضعف و قوت خود را بشناسیم.برای افزایش نرخ تبدیل راه های مختلفی وجود دارد اما شما باید سعی کنید بهترین راه را انتخاب کنید.

به عنوان مثال فرض کنید سایت شما در ماه 100تا بازدید کننده دارد که 10 تا از آنها مشتری میشوند،یعنی نرخ تبدیل سایت شما 10درصد است.اکنون شما میتوانید ترافیک سایت خود را بالا ببرید و با تبلیغات یا روش های مختلف از 100 نفر ترافیک را به 200 نفر تبدیل کنید تا بجای 10 نفر 20 نفر مشتری شوند. در حالی که شما همچنین میتوانید با سرمایه گذاری روی همان 100 نفر اولیه و با بهبود روند تولید محتوا و بخش های دیگر سایت خود 10نفر را به 20 نفر تبدیل کنید. در ادامه به 5 مورد از مواردی میپردازیم که نرخ تبدیل سایت شما را افزایش میدهد.

1- محتوا نقش کلیدی در افزایش نرخ تبدیل!

محتوا از اهمیت زیادی برخوردار است به طوری که اگر از کیفیت لازم برخوردار نباشد حتی اگر سایت ما از نظر خدمات و ترافیک خوب باشد بازهم نرخ تبدیل ما کاهش پیدا خواهد کرد.بازدید کننده به پاس تبلیغات با هیجان وارد سایت ما میشود وقتی با محتوا های بهم ریخته و ناکارآمد مواجه میشود دیگر شوقی برای ماندن و استفاده از خدمات سایت را ندارد.پس اولین گام در افزایش نرخ تبدیل تولید و بازاریابی محتوا به طور درست و کاآمد است. شما یک سری از متحوای سایت خود را در قالب تبلیغ یا هر چیز دیگه در معرض عموم قرار میدهید تا مخاطب را جذب کنید که به سایت شما بی آیند حال باید طوری تولید متحوا درون سایت کرده باشید که بتوانید مشتری را نگه دارید و جذب کنید.

2- مخاطب و خواسته های آن را بشناسیم

برای افزایش نرخ تبدیل در ابتدا باید مخاطبان سایت خود را شناسایی کنیم.سپس باید خواسته های مخاطبان خود را بدانیم و با آنها در تعامل باشیم.سپس در راستای مخاطبان و خواسته های آنها تولید محتوا کنیم.گاهی مخاطبان ما از اطلاعات و آگاهی لازم برخورداراند بطوری که اگر امکاناتش فراهم بود، توانایی تولید محصول را داشتن پس از لحن تخصصی و فنی و پیچیده  پرهیز کنید و سعی کنید دوستانه با آنها ارتباط برقرار کنید.

3- توضیح کافی خدمات و محصولات

یکی دیگر از موارد افزایش نرخ تبدیل توضیح کافی خدمات و محصولات خود است.شما اگر بخواهید مشتری را به انجام کاری که میخواهید سوق دهید، باید به پاسخ های ایجاد شده در ذهن او پاسخ بدهید. و او را قانع کنید تا از از خدمات شما استفاده کند.باید نقاط قوت و ویژگی های برترخدمات خود را بیان کنید و با استفاده از عکس و فیلم تاکید بیشتری روی آنها کنید.باید ذهن مخاطب خود را توجیه کنید،مخاطب در ذهن خود دنبال دلیل میگردد.باید برای او آشکار کنید، دلیلی که باید از این خدمات استفاده کند چیست.

4- راه اندازی پشتیبانی آنلاین

امروزه به دلیل مشکلات اجتماعی به وجود آمده و کلاهبرداری ها در فضای دیجیتال، مردم کمتر اعتماد به خرید در این فضا می کنند.شما با راه اندازی پشتیبانی آنلاین باعث جلب اعتماد مخاطب میشوید و کاربر با خیال آسوده از خدمات شما استفاده میکند.کافی است که امکان چت آنلاین یا سوالات متداول را برای کاربران ایجاد کنید.

5- ایجاد هیجان و وسوسه برای بازدیدکنندگان

بعضی وقت ها شما برای افزایش نرخ تبدیل نیاز دارید با ایجاد فرصت‌های هیجان‌انگیز یا پیشنهادات ویژه،‌ کاربران و بازدیدکنندگان را ترغیب به فعالیت مورد نظر خودتون کنید. این کار علاوه بر ارائه تخفیفات،‌ با ایجاد محدودیت‌های زمانی و ظرفیتی نیز امکان‌پذیر است. به این نکته توجه داشته باشید که همواره باید به محدودیت‌هایی که ایجاد می‌کنید، پایبند باشید تا اعتماد مشتری‌های ثابتتان را از دست ندهید و صرفا در جهت جذب مخاطب و مشتری دروغ نگفته باشید که تبلیغ بدی برای کسب و کار شما خواهد بود.

اهمیت نرخ تبدیل در کسب و کار

نرخ تبدیل این آگاهی را به شما میدهد که چه تعداد از کاربرها هنگام حضور در سایت شما، آن فعالیت مد نظر و مورد هدف شما را انجام میدهند.دانستن این امار به شما کمک میکند که وضعیت فعلی سایت خود را با اون هدفی که دارید مقایسه کنید.نقاط قوت و ضعف سایت خود را بیابید و روی بخش هایی که نیاز به بهبود دارند،کار کنید و آنهارا بهبود ببخشید.

جمع بندی

کسانی که در راه سایت و کسب و کار خود، سرمایه گذاری میکنند و وقت خود را در این راه طی میکنند.باید از همه جهات کار خود را بررسی و تحلیل کنند تا بتوانند به نتیجه دلخواهی که برای آن هدف گذاری کرده اند برسند. نرخ تبدیل را جدی بگیرید و از اهمیت آن قافل نشید. روی نقاط ضعف کار خود کار کنید و آن را بهبود ببخشید. شما که در این مسیر از وقت و سرمایه خود گذاشته اید، نوعی بطالت وقت محسوب میشود که بخاطر نقاط ضعفی که با کمی تلاش و خلاقیت میتوانید آن را بر طرف کنید، آن را از دست بدهید و در کار خود شکست بخورید.

 

حائریمشاهده نوشته ها

Avatar for حائری

موسس کارمان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *