امروزه شما برای اینکه بتوانید در کسب و کار آنلاین خود موفق شوید و پیشرفت کنید، نیاز به سئو دارید.سئو بخش کلیدی و بسیار مهمی در دنیای دیجیتال و آنلاین است.شما برای بهبود سئو سایت خود یک سری اقداماتی باید انجام دهید.ما در این مقاله قصد داریم راجب یکی از اقداماتی که به بهبود سئو سایت شما کمک میکند صحبت کنیم.AMP یکی از اقدامات مهم و اثربخش در بهبود سایت شما است که اگر بطور اصولی و درست انجام شود باعث افزایش رتبه سایت شما در موتورهای جست و جو میشود.در ادامه این مقاله بیشتر با AMP آشنا خواهید شد.

نگاهی کلی به AMP

AMP در اصل مخفف عبارت Accelerated Mobile Pages به معنی «صفحات موبایلی شتاب‌یافته یا پرشتاب» است. یک پروژه تحت نظر گوگل است که هدف آن افزایش سرعت ارائه محتوا با استفاده از کدهای ساده HTML می باشد. به بیانی ساده تر AMP راهی برای ایجاد صفحات وب برای بارگذار محتوایی است که تحت کنترل کاربر نیستند و باعث بارگذاری با سرعت بالاتر صفحات وب می گردد. Amp دارای 3 عنصر تشکیل دهنده cache،javascript و HTML است که هر کدام از آنها وضایف مختلفی دارند.

1- وظیفه بخش HTML

در این بخش،AMP HTML  با محدود کردن تعدادی از کد های HTML باعث بهبود عملکرد صفحات سایت میشود.در واقع نسخه های AMP را موتور های جست و جو از طریق برچسب های HTML شناسایی میکنند.

Amp چیست؟

2- وظیفه بخش JAVASCRIPT

یکی از بخش های مهم در AMP، همین بخش JavaScript است. در این بخش کدهایی که فاقد استفاده از js و css هستند، اجازه بارگذاری داده نمیشود همچنین با کاهش حجم فایل ها و بهینه سازی و فشرده سازی بارگذاری کدهای جاوا،باعث افزایش سرعت بالا آمدن سایت در موبایل ها میشود.یکی از ویژگی های یک سایت خوب، سرعت بالا آمدن آن است.

3- وظیفه بخش CACHE AMP

در این بخش برای افزایش سرعت سایت در مراجعات بعدی از ذخیره سازی فایل های استاتیک استفاده میشود. این فرایند باعث میشود که دیگر نیازی به دانلود و بارگذاری مجدد فایل های قدیمی نباشد.همچنین تاثیر بسزایی در تجربه کاربری دارد و یکی از موارد و شاخص های افزایش رضایت مشتری است که باعث افزایش و بهبود رتبه سایت شما خواهد بود. 

روش کار 

برای صاحبان کسب و کار، زمان بارگذاری وب سایت های آن ها اهمیت زیادی دارد. برای وب سایتی که تحت نظر AMP نباشد، بارگذاری معمولا تا 10 ثانیه طول می کشد در حالیکه این رقم برای صفحات AMP تنها یک ثانیه است اما چگونه؟ وظیفه این پروژه حذف هر چیزی است که منجر به کند شدن وبسایت می شود. مواردی مانند برخی از پلاگین ها، تصاویر با حجم بالا  و جاوا اسکریپت های غیرضروری و اسکریپت های همانند آن. با حذف یا مختصرسازی این موارد، زیرساخت وب سایت بهینه شده و سرعت بارگذاری آن بالا خواهد رفت.

مزایا

یکی از بهترین مزایای این پروژه این است که تولیدکنندگان محتوا بر تمامی جنبه های وب سایت خود کنترل دارند یعنی می توانند تعیین کنند که چگونه در گوگل ظاهر شوند یا استراتژی خاص درآمدزایی خاص خود را می توانند دنبال کنند. این پروژه از آنجایی که بسیاری از فریم ورک های اضافی را حذف می کند پس کمک شایانی به عملکرد وبسایت می کند.از طریق این پروژه شما نیز می توانید درآمدزایی از طریق تبلیغات داشته باشید که این ویژگی به تازگی به آن اضافه شده است. همچنین این پروژه رایگان بوده و در دسترس عموم نیز می باشد.

تاثیر amp بر سئو سایت

معایب AMP

AMP علاوه بر مزایایی که دارد همچنین دارای معایبی است. از آنجایی که این پروژه همواره در حال بروزرسانی خود می باشد باید همیشه همراه آن جلو بروید یعنی ممکن است یک بار اضافی برای شما باشد. AMP کش شده بخشی از وب سایت شما به حساب نمی آید یعنی باید برای پیگیری محتوای تحت این پروژه زمان بیشتری را صرف پیکربندی Google Analytics کنید. از طرفی صفحاتی بدون AMP کش شده اگر به صفحات دارای AMP لینک شوند، سرعت لود بالا دیگر قابل تضمین نخواهد بود. این تکنولوژی تاثیری بر رتبه وب سایت شما ندارد یعنی ممکن است یا به ضرر یا به سود وب سایت شما باشد و این کار کمی ریسک می باشد. همچنین برخی از مرورگرها هنوز این تکنولوژی را پشتیبانی نمیکنند.

AMP و تاثیر آن بر سئو سایت

اینکه AMP برای همه سایت ها ضروری و لازم است یا خیر بستگی یه کسب و کار ،صنعت و استراتژی محتوایی که شما میخواهید پیاده کنید و موارد دیگری دارد اما استفاده از تکنولوژی AMP در سئوی موبایلی بسیار حائز اهمیت می باشد، به گونه ای که گوگل در مجموعه آپدیت های خود عموما ویژگی جدیدی را بر پایه تکنولوژی AMP ارائه می کند.

اما همانطور که در بخش معایب این پروژه ذکر شد، AMP تاثیری بر رتبه بندی وب سایت ندارد، هرچند ممکن است در آینده به عنوان یک فاکتور اضافه شود اما همچنان مبهم است در هر صورت، استفاده کردن از این تکنولوژی سبب بارگذاری سریع وب سایت شده و این عملی مثبت از دیدگاه کاربر و ربات های گوگل به حساب می آید یعنی می توان این نتیجه را گرفت که با صرف زمان مناسب و پیشروی در مسیر این پروژه، می توان در دراز مدت تاثیر مثبت از آن بر سئو گرفت. 

جمع بندی

در کل زمان بارگذاری وب سایت تلفن همراه شما به ارتقای رتبه صفحات سایت شما کمک می کند. هرچه سایت سریعتر بارگذاری شود ، رتبه بهتری را در موتورهای جستجو کسب می کنید.شما برای استفاده از AMP باید کسب و کار خود را بسنجید و هدفمند از آن استفاده کنید.

حائریمشاهده نوشته ها

Avatar for حائری

موسس کارمان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *