توکن چیست؟

توکن یک از چیزهایی است که ابهامات بسیاری در رابطه با آن برای بعضی وجود دارد. افرادی که در حوزه بلاک چین و بیت کوین در حال تحقیق می باشند با آن نیز آشنا می شوند. اکثرا افراد درباره آن و کوین و.. دچار ابهامات بسیاری شده و از فهم درست آنها عاجز می شوند. اگر علاقه مند به دانستن درباره token هستیدبهتر است که درباره بلاک چین و رمزارزها نیز بدانید. مقاله  بلاک چین، هرآنچه که باید بدانید دید خوبی به شما در حوزه بلاک چین می دهد. همچنین با مطالعه مقاله  کریپتو کارنسی یا رمز ارز چیست ؟  با حوزه رمزارزها نیز آشنا می شوید. قبل از پرداختن به توکن باید ابتدا با کوین آشنا شویم.

کوین و بیت کوین چیست؟

کوین در واقع یک رمزارز دیجیتالی است که در بستر دیجیتال برپایه الگوریتم های رمزنگاری درست می شود.در واقع همان ارزرمز می باشد که در بستر بلاک چین توسعه یافته است. ویژگی مهم کوین داشتن یک بستر بلاک چین مخصوص خودش است. درواقع فقط در صورتی می توان به یک رمزارز کوین گفت که بلاک چین مخصوص خودش را داشته باشد. رمزارز کاربردی افزون بر عملکرد مالی مانند پول ندارد. کوین ها کارکردی شبیه به پول داشته و قابل انتقال و تقسیم بوده و ماندگار می باشند. همچنین قابل پذیرش بودن و محدودیت عرضه نیز از ویژگی اکثرآنها می باشد. بیت کوین اولین رمزارز دیجیتالی جهان و مشهورترین رمزارز می باشد. در ادامه به معرفی توکن وکارکردها و تفاوت های آن با کوین می پردازیم.

کوین وبیت کوین چیست؟

token  چیست؟

توکن در واقع یکی از رمزارزهای دیجیتالی می باشد.اما به خاطر یک تفاوت token با کوین فرق می کند. در واقع توکن را می توان روی بسترهای بلاک چین ارزهای دیجیتالی توسعه داد. این ویژگی موجب شد که فرآیند توسعه وساخت بسیار راحت و کم هزینه بشود. البته می توان از آن برای پرداخت و .. استفاده کرد اما کارکرد آن به این حوزه محدود نمی شود. ازآنها می توان برای کارهای مختلف و بسیاری استفاده کرد. البته آنها معمولا برای مصرف و کارکرد در جهت هدف خاصی توسعه داده می شوند. بیشتر رغبت به آنها به خاطر راحتی و سرعت زیاد در خلق آن می باشد. توجه کنید که می توان ابتدا یک ارزدیجیتال را در این بستر بالاآورد. سپس پس از جذب سرمایه بلاک چین مخصوص آن را توسعه داد.در ادامه به معرفی برخی از توکن ها می پردازیم.

NFT توکن غیرقابل معاوضه

ان اف تی به توکن هایی اطلاق می شور که منحصربه فرد غیرقابل تقسیم و کمیاب هستند. درواقع آنها یک دارایی هستند که مثالی برای آنها وجود نداشته و یکتا هستند. این توکن ها یک دارایی منحصربه فرد در بستر دیجیتال بوده و از بقیه متمایز هستند. این بخش در حال حاضر ایجاد مالکیت منحصربه فرد دیجیتالی بسیار فراگیرشده است. مثلا با استفاده از بلاک چین می توان مالکیت و اختیار یک اثرهنری خریده شده را ثبت کرد. حال با توجه به توکن ان اف تی مالکیت آن فقط یکبار وبه صورت منحصر به فرد ثبت می شود.

توکن و ان اف تی

توکن کاربردی با کارکردی عکس توکن ارزی

token کاربردی از دیگر انواع موجود بوده و کارکرد جالبی دارند. آنها بر خلاف مدل ارزی شباهتی با رمزارزها و نظامات پرداخت ندارند. بلکه این توکن ها توانایی دسترسی را در اختیار دارندگانشان قرار می دهند. پیدایش این token ها به خاطر وجود اتریوم ممکن شد. درواقع اکثریت آنها بر روی بلاک چین اتریوم ساخته شده اند. چون ساخت و توسعه آنها برروی بلاک چین اتریوم بوده در نتیجه روی همان نیز عمل می کنند.

توکن ارزی شبیه به کوین ها

نام آشناترین نوع که اکثریت افراد در این حوزه با آنها آشنا هستند. این token ها در نظامات پرداختی کاربرد داشته و بیشترین کارکرد در این حوزه را دارند. از جهت مدل عملکرد به رمزارز ها بی شباهت نبوده و نقش بسیاری در پرداخت ها و ذخیره ارزش دارند. همچنین مانند سایر ارزهای کریپتو کرنسی امکان معامله و خرید وفروش برای آنها نیز مهیا می باشد. در واقع امکان مبادله و دریافت خدمات و کالا  به ازای آنها نیز ممکن است. در مجموع اگر دقت کنید متوجه می شوید که token ارزی بسیار شبیه به رمزارزهای دیجیتال می باشد. مهمترین تفاوت آن با رمزارزها این است که آن توکن یک بستر بلاک چین مخصوص خود ندارد. بلکه token از بلاک چین کوین های دیگر بهره می برد.

توکن ارزی

دیگر انواع token

انواع بسیاری دیگر از توکن ها با کاربردهای متفاوت وجود دارد. توکن های دارایی از نمونه هایی هستند که  مقدار اهمیت و ارزش یک دارایی را اثبات می کنند. نوعی token به نام بهادار است که به بستری برای سرمایه گذاری مدت دار و طولانی به حساب می آید. همچنین می توان به توکن سودده که توسط برخی از پلتفرم ها مورد استفاده قرار می گیرد اشاره کرد. آنها توسط پلتفرم در جهت واریز و پخش در آمد و سود خود بین سهامداران مورد استفاده قرار می گیرند. انواع دیگری نظیز توکن های جایزه و سهمی و حاکمیتی نیز وجود داشته ودر حوزه های خاصی کاربرد دارند.

 

جمع بندی

این حوزه بسیار گسترده بوده و در حال حاضر برای بسیاری از افراد جذاب شده است. اکثرا از اطرافیان اصطلاحاتی مرتبط نظیر بیت کوین و بلاک چین و.. را می شنویم. این نشان دهنده آگاه شدن اکثریت جامعه به این علم جدید در عصر کنونی می باشد.کوین دارای بلاک چین اختصاصی خود بوده درحالی که توکن همچین چیزی  ندارد. به طور کل می توان گفت همه کوین ها توکن بوده اما همه توکن ها کوین نمی باشند.  این تعریف به خاطر اصلی ترین تفاوت که خود ملاک تشخیص کوین از توکن است می باشد. اگر به حوزه بلاک چین علاقه مندید شرکت در دوره مقدماتی آشنایی بلاک چین و ارزرمزها  موسسه کارمان پیشنهاد می شود

 

 

 

 

منبع : Bonpay

حائریمشاهده نوشته ها

Avatar for حائری

موسس کارمان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *