اشتباهات رایج معامله گران فارکس

در این مقاله به ذکر چند نکته پرداخته ایم تا بتوانید از اشتباهات رایج معامله گران فارکس پیشگیری کنید‌ و همچنین معاملات خود را در مسیر درست پیش ببرید. در این مطلب، مهم نیست شما تازه کار هستید یا حرفه ای چون این نکات می تواند راهنمایی برای تازه کاران و تلنگری برای کهنه کاران معاملات فارکس باشد.

مروری بر بازار فارکس

با توجه به وضعیت اقتصادی نابسامان امروزه، شاهد علاقه ی روزافزون مردم به بازار های بين‌المللي معاملات آنلاین هستیم. یکی از قسمت های جذاب معاملات آنلاین، معاملات بزرگترین بازار های بین‌المللی مالی است. در بازار فارکس تریدر ارز ها را به هم تبدیل می کند و از تفاضل قیمت آن ها سود می کند. معامله گر در کارگزاری های فارکس می تواند کلیه ی جفت ارز ها، شاخص های بورس، طلا، نفت، ارز های دیجیتال و سهام ها را معامله کند. بازار فارکس را بازار پر نوسان امن می خوانند چرا که کمتر اتفاقات غیر قابل پیش بینی ای در این بازار شما را شگفت زده می کند. به قول معروف پیش گیری بهتر از درمان است، از این رو در این مقاله، مطالبی برای شما برای اجتناب از اشتباهات رایج در معاملات بر اساس تجربه ی دیگر معامله گران یا تریدرها گردآوری کرده ایم.

یکی از نکات شفاف، آموزش حرفه ای فارکس قبل از ورود به یک حرفه است لذا فرض شده است که فرد از اهمیت این موضوع آگاه است و قبل از ورود به یک حرفه باید آموزش ها و دوره های مربوطه را سپری کرده باشد. ولی اگر از نحوه ی ورود به بازار فارکس و اصطلاحات فارکس اطلاعی ندارید می توانید با کلیک بر روی آن ها اطلاعات کامل را از مقالات کسب کنید. در ادامه 10 نکته برای شما جمع آوری شده است که هر یک از آن ها نیز جداگانه بررسی می شوند.

10 نکته که شما را از اشتباهات رایج معامله گران فارکس دور نگه می دارد شامل :

  1. تحقیقات کامل قبل از معامله در بازار فارکس
  2. تعیین حد ریسک در معاملات
  3. کنترل ضرر در معاملات فارکس
  4. حساب آزمایشی برای معامله
  5. رصد اخبار بازار فارکس
  6. عجله در انجام معاملات
  7. نظم در معاملات فارکس
  8. فاصله گرفتن از بازار فارکس
  9. ترند شدن
  10. شناخت خود

است که در ادامه به بررسی هر کدام از این موارد خواهیم پرداخت.

تحقیق درمورد معاملات فارکس

۱. تحقیقات کامل قبل از معامله در بازار فارکس

قبل از هرگونه معامله در بازار فارکس تحقیقات خود را کامل کنید. بدین شکل شما از گذشته، اتفاقات در حال وقوع یا حال و سورپرایز های پیش رو یا آینده مطلع هستید و یک معامله ی آگاهانه انجام می دهید و می توانید برای پیش بینی از تقویم اقتصادی فارکس استفاده کنید. حدس بزنید که بازار به چه سمتی تغییر می کند. توجه به تقویم اقتصادی فارکس (Economic Calendar) از نکات مهم در تحقیقات محسوب می شود. معامله گران کهنه کار از اهمیت این تقویم آگاه هستند اما اگر شما از ارزش این تقویم اطلاعی ندارید حتما روی آن کلیک کنید و مقاله ی مرتبط به آن را مطالعه فرمایید.

بنابر این قبل از هر معامله شما باید به طور کامل و دقیق تحقیق کنید چرا که جفت ارز ها ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند و همچنین تحت تاثیر عوامل زیادی قرار می گیرند یعنی همیشه یک اتفاق در حال رخ دادن است که موجب جریان بازارها میشود. پس اگر تازه کار هستید و هنوز با بازار فارکس آشنایی ندارید اهمیت تحقیقات را دست کم نگیرید و اگر از معامله گران باتجربه هستید آن را اتلاف وقت تلقی نکنید.

کنترل درجه ی ریسک معاملات فارکس

۲. تعیین حد ریسک در معاملات

بسیاری از تازه کاران این راه ممکن است در دام سود های کلان بازار بیفتند و اشتباهی غیر قابل بازگشت کنند. برای مثال بیش از آنچه که از قبل برنامه ریزی کرده بودند ریسک کنند یا به بیانی دیگر معاملاتی با ریسکی بیش از توان مالی خود انجام دهند. بدین ترتیب اگر تازه کار هستید این نکته را جدی بگیرید که باید یک حد ریسک بر اساس توان مالی و کاری خود داشته باشید.

حال ممکن است برایتان سوال شود چگونه باید حد ریسک را تعیین کرد؟ قدم اول برای تعیین حد ریسک این است که با خودتان صادق باشید. قدم دوم این است که توان مالی خود را بسنجید. در نهایت حد ریسک را بعد از مشاوره با مشاوران کارکشته تعیین کنید تا در آینده اشتباهی خارج از حد توان خود متحمل نشوید. همچنین اگر معامله گری حرفه ای هستید به حد ریسک خود پایبند باشید و تنها در صورتی آن را تغییر دهید که تمام جوانب را سنجیده باشید. برای اطلاعات بیشتر و تخصصی تر از این موضوع پیشنهاد میشود که مقاله ی”  اصول مدیریت ریسک ارز دیجیتال و چگونه از حد ضرر و ریسک به ریوارد استفاده کنیم؟” را نیز مطالعه بفرمایید.

۳. کنترل ضرر معاملات فارکس

سود و ضرر بخش جدانشدنی از دنیای معاملات فارکس است. پس در ابتدا باید پذیرفت که ضرر کردن نیز بخشی از این شیوه ی سرمایه گذاری است. یک تریدر موفق را فردی می خوانند که می تواند سود های کلانی از معاملات خود بدست بیاورد. این تعریف، تعریفی درست است ولی برای کامل تر شدن آن باید گفت که یک تریدر موفق کسی است که نه تنها سود های کلانی به دست میاورد بلکه می داند کی باید از یک معامله خارج شود.

 

معامله در حساب آزمایشی یا دمو

۴. حساب آزمایشی برای معامله

قطعا ریسک بزرگی است که با سرمایه ای که طی سال ها و با زحمت زیاد به دست آورده اید وارد بازار شوید و ریسک معاملات را به جان بخرید. پس به شما پیشنهاد میکنم از حساب های شبیه ساز استفاده کنید تا دچار اشتباهات رایج معامله گران فارکس نشوید. سعی کنید انواع استراتژی ها را بررسی کنید همچنین داشتن اینگونه حساب ها به شما کمک میکند که بتوانید تشخیص دهید آیا واقعا مناسب این کار هستید یا صرفا بر اثر تبلیغات جذب معاملات در فارکس شده اید. خلاصه می توانید قبل از، از دست دادن سرمایه ی خود میزان پتانسیل خود را بسنجید. این حساب برای تازه کاران شانسی برای تجربه ی بازار فارکس و برای حرفه ای ها شانسی برای سنجش استراتژی های جدید ولی بدون ریسک بالا است. برای ساخت حساب دمو کافی است ویدیو آموزش ساخت حساب دمو در متادریدر را مشاهده بفرمایید.

رصد اخبار فارکس

۵. رصد اخبار بازار فارکس

بازار فارکس ارتباط مستقیم و تنگاتنگی با اخبار دارد و بدیهی است که دنبال کردن اخبار به شما کمک می کند تا از جریان و سمت و سوی احتمالی آینده ی بازار آگاه شوید. دریای اخبار برای معامله گران فارکس خطرناک است چرا که ممکن است در آن غرق شوید. این حواس پرتی از اشتباهات رایج معامله گران فارکس به شمار می آید که به ضرر شما تمام می شود. گاهی ممکن است شرایط بر ضد شما تغییر کند و شما آن را پیش بینی نکرده باشید و سرمایه ی خود را از دست بدهید.

اگر شما حرفه ای باشید یا تازه کار، روشن است که نمی توانید 24 ساعته اخبار را دنبال کنید و به پیش گویی بپردازید؛ پس عقلانی است وارد دام پیشگویی ها و توجه بیش از اندازه به نظر دیگر معامله گران و تفسیر های مختلف اخبار نداشته باشید و تمرکز خود را فقط بر روی خود بازار بگذارید. برای راحتی کار شما چند منبع برای دنبال کردن اخبار فارکس را برایتان آورده ایم.

۱.

سایت فارکس فکتوری Forex Factory

این سایت اخبار معمولی را با رنگ زرد، اخبار با اهمیت متوسط را با رنگ نارنجی و اخبار خیلی مهم و تاثیرگذار را با رنگ قرمز نشان می دهد.

۲. سایت investing.com

اخبار را بر اساس اهمیت آن ها با ستاره نشان می‌دهد. اخباری که اهمیت کمی دارند را با یک ستاره، اخبار با اهمیت متوسط را با دوستاره و اخبار مهم و تاثیرگذار در فارکس را با سه ستاره نشان می دهد.

۳. سایت fxstreet

اخبار با درجه اهمیت پایین را با رنگ زرد، اخبار نیمه مهم را با رنگ نارنجی و اخبار فارکس مهم و تاثیر گذار را با یک مستطیل که با رنگ قرمز پر شده است نشان می دهد.

۴. سایت دیلی اف ایکس dailyfx

سایت dailyfx اهمیت اخبار را با کلمات نشان می دهد. اخبار با اهمیت کم به زیاد به ترتیب با کلمات LOW, MEDIUM و HIGH نمایش داده می شود.

 

معامله گر فارکسی در پیست دو

۶. عجله در انجام معاملات

اگر در حال بررسی ورود به یک معامله هستید ولی دلایل کافی و نشانه های لازم را پیدا نمی کنید به هیچ عنوان عجله نکنید. عجله از دیگر  اشتباهات رایج معامله گران فارکس است. عجله باعث می شود نکاتی از دید شما پنهان بماند که ممکن است در نهایت این نقاط کور منجر به ضرری کلان شوند. پس به استراتژی خود پایبند باشید و برنامه ی خود را دنبال کنید تا از ضرر های احتمالی پیش گیری کنید. دلایل عجله در انجام معاملات برای تازه واردان عدم آگاهی و هیجان ناشی از سود های تازه و برای کارکشتگان سابقه و تجربه است.

نظم در معاملات فارکس

۷. نظم در معاملات فارکس

نظم عنصر کلیدی در هر حرفه ای است. اگر شما نظم داشته باشید می توانید همیشه آماده باشید و به سمت جلو حرکت کنید. کسی که نظم دارد از برنامه و استراتژی خود آگاه است و برای جبران ضرر معاملات پی در پی و بی نظم انجام نمی دهد. همینطور از اشتباهات خود درس می گیرد چرا که همه چیز را مکتوب و منسجم طی روند معاملات بررسی کرده و نوشته است. از اشتباهات متداول معامله گران فارکس بی نظمی است.اگر علاقه ای به پیروی از یک استراتژی ندارید قبل از به باد دادن سرمایه ی خود از بازار دوری کنید. اگر تا به الان این دید را نداشته اید ولی از بازار سود کرده اید حال زمان آن است تا نطم را جدی بگیرید. بهتر است از همین حالا شروع کنید تا بازار به خودی خود به شما یاد نداده است که نظم عنصر حیاتی در موفقیت است.

یک معامله گر فارکس در حال خروج از کارگزاری

۸. فاصله گرفتن از بازار فارکس

اشتباهی رایج که همه ی معامله گران در این راه می کنند این است که کاملا به این دنیا می چسبند. باید هر از چند گاهی فاصله گرفت تا بتوان دورنمای معاملات را نیز دید. بنابراین از فکر کردن بیش از حد به معاملات بپرهیزید. معامله گرانی که بیش از حد به معاملات فکر می کنند دچار عدم اعتماد می شوند. تله ی عدم اعتماد و شک کردن منجر می شود که به تصمیمات خود اعتماد نکنند و حتی پس از انجام معامله در معاملات خود دخالت کنید. بر این اساس ابتدا از معاملات کمی فاصله بگیرید و دورنما را هم بسنجید و سپس به خاطر شک مدام در معاملات خود تغییر ایجاد نکنید مگر آنکه اتفاقی رخ دهد منظور این نکته این نیست که از تغییرات مهم غافل شوید و اقدامی در جهت آن ها انجام ندهید.

حرکت معامله گران فارکس در یک جهت

۹. ترند شدن

ترند شدن یا جریان سازی یعنی یک موضوع مد می شود و همه با آگاهی یا بدون آگاهی از آن پیروی می کنند و همگام با آن جریان پیش می روند. هرگاه با جامعه ای از مردم سر و کار داریم، همیشه جریان سازی و ترند شدن در آن جامعه مطرح می شود به بیانی دیگر ترند شدن و جریان سازی جز لاینفک جوامع است. پس بهتر است به جای اینکه در تله ی ترند ها بیافتید از آن ها استفاده کنید تا سود ببرید، به اصطلاح ترند سواری کنید.

لازم به ذکر است که چطور و چگونگی استفاده از این جریان سازی ها به دانش، تجربه و مهارت شما در معاملات فارکس بستگی دارد. کافی است  کمی غغلت کافی است تا دچار اشتباهات متداول معامله گر بازار فارکس شوید

۱۰. شناخت خود

خود را بشناسید؛ شناخت فردی از عوامل مهم دخیل در تصمیمات انسان است. یکی از راه های شناخت شخصیت، آزمون های شخصیت شناسی است. اگر فردی هستید که احساسات و هیجانات روی تصمیمتان تاثیر زیادی می گذارد، بی نظم هستید، نمی توانید به یک برنامه پایبند باشید، عجول و شکاک هستید، بی پروا و حواس پرتید، از اشتباهات خود درس نمیگیرید و به خاطر ناامیدی یا ضرر به دام معاملات پشت سر هم میافتید بلافاصله از این بازار خارج شوید تا هنوز سرمایه و وقت خود را از دست ندادید و خسارتی غیر قابل جبران را تجربه نکرده اید.

جمع بندی

در نهایت لازم به ذکر هست که باید با بازار دوست باشید. شاید به نظر این جمله خنده دار باشد ولی شما باید همگام با جهت بازار فارکسحرکت کنید. نه از آن عقب بمانید که منجر به ضرر شود، نه در توهم پیشگویی در دام معاملات ظاهرا پر سود بیافتید. همچنین نباید با آن مبارزه کنید چون بازار قطعا شما را شکست خواهد داد. بهای این شکست سرمایه زندگیتان است.

پس اگر در بازار فارکس مشغول هستید یا تازه به آن راه یافته اید از این اشتباهات رایج معامله گران فارکس غافل نشوید و همواره این 10 نکته را به خاطر داشته باشید تا یتوانید تجربه ی جذابی از معاملات برای خود رقم بزنید. در نهایت پس از فراگرفتن این نکات شاید برایتان سوال شود، چگونه در فارکس سود بیشتر کنیم؟ به شما پیشنهاد میکنیم روی آن کلیک کنید و مقاله را مطالعه بفرمایید. امیددارم که این مقاله به شما، صرف نظر از سطحی که در آن معامله می کنید و فعال هستید، کمک کرده باشد.

نویسنده: شاهنده شمشیری

ایمیل: shahande.sh@gmail.com

حائریمشاهده نوشته ها

Avatar for حائری

موسس کارمان

8 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *