بلاک چین

اگر گذرتان به سمت بیت کوین یا دیگر رمزارزها افتاده باشد واژه بلاک چین را قطعا شنیده اید. در کنار این واژه دیگر واژگانی نظیر هش ،شاخه و .. که برای بسیاری ناآشنا هستند نیز مطرح می شوند. مطالب بسیاری در شبکه های اجتماعی در باره زنجیره بلوکی نوشته و تولید شده اند. اما اکثرا گمراه کننده بوده و حاوی اطلاعات نادرستی می باشند. این اشتباهات بیشتر به خاطر گنگ بودن برخی مفاهیم برای افراد بوده است. در این مقاله قصد داریم که به آن و ساختارش و همچنین برخی از مطالب مرتبط دیگر بپردازیم. بهتر است بدانید که این واژه اولین مرتبه با بیت کوین بود که بسیار مطرح شد. اگر با بیت کوین آشنایی ندارید مطالعه مقاله  بیت کوین اولین رمزارز دیجیتالی جهان و مقاله کریپتوکرنسی یا رمزارز چیست  دید خوبی به شما در رابطه با بیت کوین می دهد.

بلاک چین چیست

زنجیره بلوکی چیزی شبیه به دفاتر ثبت معاملات در قدیم می باشد. اگر بیش از 30 سال دارید به احتمال بسیار حساب های دفتری را به یاد می آورید. دفاتری که بدهکاری ها و طلبکاری ها در آنها ثبت شده بودند. کسب وکار کوچکی نظیر سوپر مارکت تا بازرگانان تراکنش های مالی خودرا در دفاتر ثبت می کردند. بلاک چین نیز بی شباهت با این دفاتر نیست. در واقع از بلوک هایی تشکیل شده است که اینها با یکدیگر زنجیره بلوکی را تشکیل می دهند. این بلوک ها به نوعی چیزی شبیه به همان دفاتر هستند و کارکردهایی دارند که تا حدودی مشابه هستند. برای فهم بهتر و درک درست از این آن نیاز است که با برخی از مفاهیم آشنا شوید. در ادامه برخی از مفاهیم را به صورت مختصر برای آشنایی توضیح می دهیم.

بلاک چین و ساختار آن

پیش تر اشاره کردیم که بلوک شبیه به دفتر ثبت بوده و با هم زنجیره بلوکی را تشکیل می دهند. درنتیجه زنجیره بلوکی متشکل از بلوک های متعددی است که به یکدیگر متصل هستند. اما سوال پیش می آید که خب ساختار این بلوک ها چیست. ساختار بلاک چین متشکل از اطلاعات تراکنش های آن نظیر خرید و فروش بیت کوین می باشد. هر بلوک بخشی از اطلاعات و سوابق تراکنش های بیت کوین را درون خود نگه داری می کند. افزون بر اینها تابع یکطرفه هش(hash) بلوک پیشین برای اثبات راستی بلوک جدید در آن قرار دارد. دستگاه های ماینر با محاسبه مقدار این تابع می توانند بلوک جدیدی را خلق و به زنجیره بلوک های دیگر وصل بنمایند.

زنجیره بلوکی و ساختار آن

هش (hash)

به احتمال بسیار بالا در رابطه با هش سوالات متعددی در ذهنتان بوجود آمده است. در ادامه هش و کارکرد آن را برایتان شرح می دهیم. در واقع تابعی یک به یک می باشد. یعنی به ازای در یافت یک ورودی مشخص خروجی هم مشخص و ثابت است. اگر ورودی تابع تغییر کند خروجی هم متفاوت خواهد بود. ممکن است چند ورودی مفهوم یکسانی داشته باشند اما در مقادیر نوشتاری تفاوت داشته باشند. در نتیجه همین تفاوت خروجی ها هم متفاوت خواهد بود. کارکرد این تابع در بلاک چین برای راستی آزمایی بلوک های جدید می باشد. به نحوی تنها راه ایجاد بلوک جدید محاسبه هش بلوک قبلی توسط ماینر می باشد.

امنیت بلاک چین

امنیت زنجیره بلوکی برپایه اعتبار سنجی از مشترکان آن است. درون هر بلاک اطلاعات تراکنش های قبلی وجود دارد . از طرفی این اطلاعات پیش همه قرار داشته و دسترسی به آن برای همه موجود است. حال در ساخت هر بلاک جدید برای جلوگیری از تقلب این اطلاعات بین همه مشترک ها مرور می شود . اگر تفاوتی بین اکثریت با بلاک جدید دیده شود آن بلاک معتبر محسوب نشده و تایید نمی شود. از طرفی سرعت ساخت هر بلوک در بلاک چین 10 دقیقه است. این محدودیت زمانی موجب می شود امکان ایجاد شاخه و تقلب بسیار بسیار کم بشود. با این محدودیت زمانی باعث افزایش قدرت شبکه و سختی مسئله شده و  افزایش مصرف انرژی را به دنبال دارد.

امنیت بلاک چین

شاخه (Fork)

با فرآیند ساخت بلوک جدید آشنا شدیم در ادامه با احتمال محدود اما ممکن آشنا می شویم. مسئله این است که اگر دو ماینر هم زمان بلوک جدید بسازند آنگاه کدام بلوک اصلی می شود. اولا احتمال همچین پدیده ای بسیار کم و وقوع آن نادر می باشد. اما اگر روزی همچین اتفاقی بیوفتد آن بلوک  اصلی محسوب می شود که ماینرهای دیگر در ادامه آن بلوک بسازند. حال اگر همچین اتفاقی بیوفتد فقط به ماینر بلوک اصلی جایزه که همان بیت کوین است تعلق می گیرد. بلوک دیگر ساخته شده و واقعا وجود دارد اما چون اطلاعات آن در زنجیره بلوک های بعدی قرار نمی گیرد. به این پدیده شاخه می گویند. بلند ترین شاخه که دیگر تکرار هم نمی شود 5 بلوک دارد و پس از آن تعریف جدیدی در بلاک چین جا افتاد. بعد از آن بلوکی اصلی محسوب می شود که اطلاعات آن در ششمین بلوک بعد از خودش آمده باشد.

جمع بندی

کاربرد و توانایی بلاک چین بسیار بالاتر و پیشرفته تر از یک ارزرمز ساده نظیر بیت کوین است. در واقع اولین کاربرد که با آن توانایی های و کاربردهای بلاک چین بروز کرد بیت کوین ودیگر رمزارزهای دیجیتالی بود. اما امروزه در بخش های مختلفی نظیر حوزه سلامت، مدیریت اسناد، امنیت داده و اطلاعات، حمل و نقل، داروسازی، حسابداری، مالکیت فکری، فینتک، رنجیره تامین و … دارد. ابعاد و کاربرد های آن فراتر از همه عناوین آورده شده بوده و نشان دهنده اهمیت پرداختن به بلاک چین می باشد. اگر علاقه مند به آشنایی با زنجیره بلوکی و ارز رمزها هستید شرکت در دوره مقدماتی آشنایی بلاک چین و ارزرمزها  موسسه کارمان پیشنهاد می شود.

 

 

منبع : builtin

حائریمشاهده نوشته ها

Avatar for حائری

موسس کارمان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *