عزت نفس و موفقیت

یکی از ویژگی های ذاتی انسان ها عزت نفس می باشد، حال میزان این ویژگی در افراد متفاوت است. محیطی که انسان ها در آن بزرگ می شوند، عمیقا به رشد عزت نفس آن ها کمک می کند که به نوبه خود به آن ها کمک می کند تا بهتر با جامعه سازگار شوند. عزت نفس، احساسی است که فرد نسبت به خود دارد. عزت نفس در بسیاری از مراحل زندگی ما تاثبر گذار می باشد. یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار در موفقیت، عزت نفس می باشد.


عزت نفس خوب و موفقیت، در زندگی دست به دست هم می دهند تا فرد به اهداف خود برسد.
حقیقت این است که ایجاد اعتماد به نفس قوی و مثبت، رمز موفقیت است. موفقیت و عزت نفس نه تنها دست به دست هم می دهند، بلکه یک دیگر را تغذیه می کنند و یک چرخه رشد شخصی مثبت ایجاد می کنند زیرا وقتی اهداف را تعیین می کنید و آنها را برقرار می کنید، یک روابط عالی برقرار می کنید، خوشحال از خواب بیدار می شوید، تصویر مثبت از خود پیدا میکنید و همینطور عزت نفس شما، شما را به سمت هدف بعدی سوق می دهد و موفقیت را به وجود می آورد.

 

 

سوخت خوب عزت نفس، اعتماد به نفس می باشد، در حالی که برخی از مردم فکر می کنند این دو یکسان هستند، اما چنین نیست. اعتماد به نفس اساساً توانایی اعتماد به خود است، اما عزت نفس به معنای چگونه برای خود ارزش قائل شدن است. به عبارت دیگر، شما می توانید در زمینه های خاصی از زندگی خود بسیار اعتماد به نفس داشته باشید و همچنان از کمبود ارزش شخصی رنج ببرید.

در حالی که اعتماد به نفس و عزت نفس به طور متقابل مستقل هستند، عزت نفس بالا می تواند ارتباط مستقیمی با اعتماد به نفس بالا داشته باشد.
همانطور که گفتیم عزت نفس قوی رمز موفقیت در زندگی است.
برای موفقیت آنچه نیاز است، افزایش عزت نفس و تغییر در نگرش، رفتار و دیدگاه است.
در اینجا چند نکته برای ایجاد احساس بهتر درمورد خود آورده شده است.

 

راه های افزایش عزت نفس

1- یک لیست از چالش های روزمره خود، راه اندازی کنید.

افکار و چالش های خود را یادداشت کنید تا فکر خود را روی این موارد متمرکز کنید. این مورد به شما کمک می کند راه های مقابله با این چالش ها را پیدا کنید. فراموش نکنید که در مورد راه هایی که موفق شده اید بنویسید، این مورد به شما کمک میکند با انگیزه و سرعت بیشتری سمت اهداف بعدی خود حرکت کنید. هنگامی که روز خوبی ندارید، برای تقویت روحیه و اعتماد به نفس به سراغ این لیست بروید و مطالب مثبت و موفقیت های خود را مرور کنید.

 

2- با خودتان مثبت تر صحبت کنید.

به جای اینکه خود را با جملاتی مانند “چرا من آن کار را انجام داده ام؟” سرزنش کنید، روز خود را با تأییدهای مثبت شروع کنید و یاد بگیرید که افکار خود را به چیزهای سازنده تری متمرکز کنید. این کار سبب می شود با احساس بهتری کارهای خود را پیش ببریم و به موفقیت برسیم.

3- برای خود هدف تعیین کنید.

میکل آنژ گفت: “خطر بزرگ بیشتر ما این نیست که هدف خود را خیلی بالا قرار می دهیم و در رسیدن به آن هدف کوتاه می آییم، بلکه باید هدف خود را در حد متعادل برای خود تعریف کنیم و برای رسیدن به این هدف تمام توانایی خود را به کار بگیریم. اگر اهداف متعادلی برای خود تعریف کنیم، تحقق به این اهداف برای ما آسان تر می باشد و اعتماد به نفس ما را بالا میبرد که این خود سبب موفقیت های بعدی ما می شود.

 

4- خود را با افراد مثبت محاصره کنید.

اجازه ندهید افراد منفی و سمی طرز فکر شما درباره زندگی، کار یا روابط شما را کنترل کنند. افراد منفی راه حل ندارند و عکس العمل آنها در برابر مشکلات، از زیر کار در رفتن است، در حالی که افراد مثبت خود را به چالش میکشند و به فکر چاره و راه حل برای رفع مشکلات زندگی خود می گردند.

5- در اشتباهات و شکست ها، نکات مثبت را مشاهده کنید.

هر اشتباه و شکست فرصتی برای یادگیری و پیشرفت است. به این روش نگاه کنید: وقتی رانندگی می کنید و مسیر را اشتباهی می روید، GPS شما نمی گوید “شما یک بازنده هستید، به خانه بروید”. مجدداً محاسبه می شود و شما را به مسیر درست برمی گرداند. آیا شما نباید همین کار را انجام دهید؟ آیا عکس العمل شما در برابر اشتباهات زندگی بهتر نیست شبیه Gps باشد؟

6- دیگران را دوست داشته باشید.

ممکن است ساده به نظر برسد، اما عشق واقعاً همه را فتح می کند. گسترش برخی از عشق ها بسیار بهتر از غرق شدن در منفی است. وقتی وقت خود را صرف مهربانی و محبت بیشتری نسبت به دیگران می کنید، این حس خوب به خود شما باز می گردد. خوب بودن پاداش قابل توجهی دارد، روحیه را بالا می برد، اعتماد به نفس ایجاد می کند، منفی نگری را از بین می برد و باعث افزایش عزت نفس می شود در نتیجه موفقیت شما را به همراه دارد.


سخن بزرگان درباره رابطه عزت نفس و موفقیت


مارکوس گاروی: با عزت نفس، شما قبل از اینکه شروع کرده باشید، برنده شده اید.


هلن کلر: خوش بینی ایمان به موفقیت است. هیچ چیز بدون امید و عزت نفس نمی تواند انجام شود.

بلیک لایولی: زیباترین چیزی که می توانید بپوشید، عزت نفس است.

جو نامث: هنگامی که شما عزت نفس دارید، می توانید بسیار سرگرم کننده باشید. و هنگامی که شما سرگرم کننده هستید، می توانید کارهای شگفت انگیزی را انجام دهید.

برایان تریسی: هر چه کارتان را بهتر انجام دهید، خودتان را بیشتر دوست خواهید داشت و عزت نفستان نیز افزایش خواهد یافت.


برایان تریسی: ایستادگی در برابر سختی‌ها علاوه بر افزایش توانایی شما باعث ایجاد عزت نفس می‌شود.

میکل آنژ: بهترین دستور زندگی این است که شما عزت نفس داشته باشید.

 

برخی از افراد، موفقیت را ناموفق تعقیب می کنند. دیگران، با توجه به ماهیت اعمال، دیدگاه مثبت و عزت نفس خود، درمی یابند که موفقیت آنها را پیدا می کند. وقتی به عملکرد خود اطمینان دارید، در کارهایی که انجام می دهید بهتر عمل خواهید کرد، بنابراین از تعیین اهداف نترسید، آنها کاتالیزور موفقیت هستند.

از لیست روزانه خود استفاده کنید تا اهداف مناسب برای جنبه های مختلف زندگی خود را کشف کنید. سپس آنها را بنویسید و خود را مسئول رسیدن به آنها بدانید. هنگامی که در نتیجه اقدامات خود به اهداف خود می رسید، عزت نفس شما حتی بیشتر می شود و احساس می کنید که واقعاً در کارهایی مهارت دارید که منجر به خوشبختی بیشتر و موفقیت بیشتر در همه امور می شود.

حائریمشاهده نوشته ها

Avatar for حائری

موسس کارمان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *