موفق بودن چیست؟

برای اینکه با ویژگی افراد موفق آشنا شویم، ابتدا ببینیم تعریف موفقیت چیست؟ موفقیت، در حقیقت برای هر شخصی، معنا و تعریفی دارد. در کل می توان گفت: موفقیت یعنی رسیدن به چیزهایی که دوست دارید و برای آن تلاش می کنید.

انسان های موفق، لزوما انسان های باهوش، با IQ خیلی بالا نیستند. اندرس اریکسون، استاد روانشناسی دانشگاه فلوریدا، می گوید: انسان های موفق شاید یک برتری نسبت به افراد دیگر دارند، آن هم تلاش آن هاست. ویژگی کلیدی دیگر افراد موفق این است که، توانایی درک افراد و کار کردن با آن‌ها را دارند.

تعریف جالب دیگری که از موفقیت می توان داشت، این است که، موفقیت استفاده ی غیر معمول، از یک دانش معمول است. و منظور از این تعریف این است که یا از دانشی که داریم در مسیر بهتر و خلاقانه تری استفاده کنیم و یا باید چیزهای جدیدی را فرا گیریم.

ویژگی های کلی افراد موفق

انگیزه داشتن

انگیزه مانند سوخت اتومبیل، برای موفق بودن، عمل می کند. شما باید انگیزه داشته باشید تا در مسیر تلاش باقی بمانید. اهداف شما محرک شما هستند. باعث می‌شوند تصور خوب بودن از خود داشته باشید.

افراد موفق اراده ی قوی دارند

ارده نیز، مانند انگیزه، سوخت افراد در مسیر موفقیت محسوب می شود. شما می توانید به جای تردید کردن و به تعویق انداختن کارها، بخواهید، اراده کنید و به پیشواز آن ها بروید. فرد موفق برروی اهداف خود تمرکز است. برای رسیدن به آن ها  تلاش می کند.

صبر داشتن از کلیدهای رسیدن به موفقیت است

فرد موفق، همیشه و در همه حال، در شکست و ناکامی، صبور است. نباید شکست ها را شخصی تلقی کرد. شخصی تلقی کردن شکست، خودش شکست است.

خوداتکایی

فرد موفق، به خود متکی است. او مسئولیت بر عهده می گیرد. در قبال آن مسئولیت ها پاسخگو است. تصمیمات سخت می گیرد و آن ها را عملی می کند.

اعتماد به نفس و افراد موفق

هنگامی که افراد به خود به معنای واقعی اعتماد داشته باشند، یک گام به موفقیت نزدیکتر می شوند.

ویژگی افراد موفقارتباط موثر در موفقیت است

افراد موفق با دیگران در ارتباط اند. ارتباط با افراد موفق، قابل اعتماد و با انگیزه در پیشبرد امور و اهداف موثر است. همچنین فردی موفق محسوب می شود که توانایی برقراری تعامل و ارتباط با دیگران و انجام کار گروهی را داشته باشد.

شور، شوق و علاقه

شور و شوق است که شما را به موفقیت می رساند. 10 درصد زندگی، آن چیزی است که تجربه می شود. 90 درصد آن واکنشی است که شما به امور نشان می دهید. هر فردی اگر به کاری که انجام می دهد، علاقه داشته باشد، در حقیقت کار نمی کند، کیف می کند. زندگی می کند.

خوشبینی و افراد موفق

ازکلیدهای کسب موفقیت، خوشبینی است. خوشبینی، یک استراتژی برای ساختن آینده ای بهتر است. اگر باورداشته باشید که آینده می‌تواند بهتر باشد، می‌توانید قدم بردارید و مسئولیت ساختن آینده را برعهده گیرید.

صداقت

صداقت بهترین سیاست برای انجام هر کاری است. یکرنگی و صداقت ایجاد شخصیت می‌کند. صداقت سبب می شود، فرد قابل اعتماد باشد. اینگونه در برقراری ارتباط نیز موفق باشد.

ویژگی افراد موفق در سال 2021ویژگی و مهارت های افراد موفق در سال 2021

تغییراتی که درزندگی افراد در طی سال ها رخ داده، سبب شده که در شیوه ی زندگی و کارها تحول ایجاد شود. برخی از مشاغل ناپدید شدند، برخی دیگر رشد کردند. در اینجا تعدادی از مهارت ها و ویژگی هایی که افراد امروزه برای موفق بودن، لازم دارند، را نام می بریم:

  • مهارت حل مسائل پیچیده(Complex problem solving) برای موفقیت

این مهارت، در سال 2021، مانند سال 2015، در رتبه ی اول ویژگی های لازم برای کسب موفقیت است. در دنیای پیچیده ی امروزه برای موفق بودن، باید توانایی حل مسائل وجود داشته باشد.

  • تفکر نقادانه(Critical thinking)

از مهارت های لازم برای موفق بودن، داشتن تفکر نقادانه است. دنیای امروزه، با توجه به وضع موجود، نیاز بیشتری به تحلیل و بررسی دارد.

  • خلاقیت(Creativity) از واجبات موفق بودن

با توجه به پیچیدگی ها و پیشرفت هایی که در دنیای کنونی وجود دارد، برای کسب موفقیت، باید خلاقیت داشت.

  • هماهنگی و سازگاری اجتماعی با دیگران(Co-ordinating whith others)

این مهارت به عنوان  عاملی در جهت تقویت عملکرد و رفتار تیمی عمل می کند. سبب رسیدن به فاکتورهایی چون همکاری، تقویت تعامل و ایجاد روابط می شود.

  • هوش هیجانی(Emotional intelligence) از عوامل موفق بودن در سال 2021

شیوه ی برخورد با فراز و نشیب ها و مسائل زندگی را نشان می دهد. فردی که از هوش هیجانی خوبی برخوردار است، می تواند ارتباط بهتری با اطرافیان برقرار کند. و اینگونه قدرت سازش بیشتری با مشکلات هیجانی و عاطفی دارد. این افراد نسبت به خود برداشت و تفکر مثبتی دارند، افراد مسئوایت پذیرتری هستند. اینگونه شانس این اشخاص در موفقیت، بیشتر است.

  • مذاکره(Negotiation) کلید افراد موفق

مهارت مذاکره، از اهمیت زیادی برخوردار است. مسلح بودن به فن مذاکره، در تمام مراحل کار، زندگی حتی در روابط شخصی افراد به کار می آید. باعث پیشبرد اهداف می شود. باعث می شود افراد در مراحل مختلف زندگی موفق شوند.

  • خدمات محوری(Service orientation)

نگرشی است که قبل و جلوتر از تولید قرار می گیرد. عبارت است از، تمایل و توانایی تشخیص و پیش بینی نیازهای دیگران. افراد خدمات گرا، حتی قبل از بیان این نیازها، توسط اشخاص یا مشتریان، به فراهم کردن و در دسترس قرار دادن دیگران می پردازند. این ویژگی تشخیص و مهیا کردن نیازها، در مشاغل مختلف باعث جلو افتادن از رقبا و موفق شدن می گردد.

جمع بندی

تعریف موفقیت و موفق بودن، نسبی است. اما افراد موفق، ویژگی هایی دارند. مخصوصا در عصر حاضر، با توجه به تغییرات زیادی که در شیوه ی کسب و کار و زندگی انسان ها، در طول زمان رخ داده، افراد برای کسب موفقیت، به مهارت های بیشتری، که برخی ذاتی و برخی اکتسابی هستند، نیاز دارند.

در پایان، اگر می خواهید در دوره های آموزشی  و کارآموزی کارمان سیستم شرکت کنید و اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب نمایید؛ با ما در تماس باشید. زیرا آگاهی و کسب دانش بیشتر، کلید موفقیت است.

حائریمشاهده نوشته ها

Avatar for حائری

موسس کارمان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *